7000 kilometriä matkasuunnitelmia
Puolitoista vuotta sitten Junon piti valita koulussa aloittaako ranskan tai espanjan kielen opinnot. Lopulta lahjoin lapseni ottamaan valinnaiskielen lupaamalla automatkan keväällä Barcelonaan, jos espanjan opiskelu sujuu hyvin. Kymppejä tuli koko ajan, mutta toukokuussa minulle tuli yllättävä työtilanne emmekä päässeetkään matkaan ja suunnitelma jäi odottamaan seuraavaa kevättä.
Syksyllä ryhdyin jatkamaan matkareitin suunnittelua, mennäänkö Ruotsin vai Saksan
kautta, miettimään mielenkiintoisia pysähdyspaikkoja, katselemaan majoitusvaihtoehtoja ja tekemään alustavia varauksia sekä ihan ensitöikseni hain lapsille lomaa koulusta kuukaudeksi. Siinä vaiheessa kun oli jo selvää, että jos sinne asti autolla lähdetään, katsellaan samalla vähän enemmänkin Eurooppaa. Ajoittamalla matkan pääsiäis- ja vappuvapaiden kohdalle sekä lähdön perjantai-iltaan ja paluun alkuviikkoon, saamme 33 vuorokauden matka-ajan 20 arkipäivän poissaoloilla.
Kiireisen joulukuun jälkeen tajusin, että nyt on pakko aloittaa matkavalmistelut täydellä teholla, koska lähtöpäivään on enää 11 viikkoa. Olin jo ostanut ilman muutosoikeutta olevat liput puoleen hintaan autolautalle Saksaan ja monissa kohteissa alkoivat kaikki majoitukset olla täyteen varattuja. Varsinaisesta alkuperäisestä matkakohteestamme Barcelonasta olin jo syksyllä varannut kolmekin eri hotellia, joten se osuus oli hyvin hoidossa, mutta esimerkiksi Cinque Terren kaikki kylät olivat jo aivan täynnä. Aloin myös ymmärtämään, että pieni Espanjan matkamme oli muuttumassa suunniteltua suuremmaksi seikkailuksi, siksi tämä elämäni ensimmäinen blogi tästä ja tulevista matkoista.
Lopullinen reittisuunnitelma on nyt valmiina. Matkan varrella se kuitenkin joustaa ja muuttuu tilanteen mukaan ja toivottavasti yllättäviin sattumuksiin ja viivästyksiin varatut välipäivät riittävät pitämään meidät aikataulussa, jotta olemme oikeina päivinä ennalta varatuissa majoituksissamme. Näin kilometreissä pitkälle matkalle majoitusten ennalta varaaminen vaatii todella paljon matka-aikojen laskemista ja suunnittelutyötä ja saattaa silti osoittautua mahdottomaksi toteuttaa aikataulua käytännössä. Google Maps on aina hyödyllinen apuri. Aiemmin olen tehnyt pitkät road tripit paljon suurpiirteisimmillä suunnitelmilla ja varannut enintään ensimmäiset yöpymiset etukäteen. Koska tämä on ensimmäinen autoilulomani ympäri matkailijan kannalta kalliimpaa Keski-Eurooppaa ja samalla ensimmäinen pitkä road trip lasten kanssa päädyin kuitenkin varaamaan joitain edullisia majoituksia pidemmille pysähdyksillemme etukäteen. Neljän kuukauden päästä sitten nähdään miten aikataulutus onnistui.
Matkamme alkaa maaliskuun lopussa laivalla Helsingistä Saksaan, sieltä jatkamme Amsterdamiin, Bryggeen, Brysseliin, Luxembourgiin ja Ranskan läpi Barcelonaan, jonne olisi tarkoitus saapua kymmenentenä päivänä lähdöstä. Matkan alkuosuuden matkustan poikien kanssa keskenään ja Barcelonaviikon loppupuolella tapaamme sinne suoraan lentävät K:n ja Jennin ja jatkamme yhdessä autolla takaisin kotia kohti muutaman mutkan kautta.

Barcelonasta suuntaamme Andorraan, sieltä Carcassonneen ja Ranskan etelärannikkoa Monacoon, sitten Italiaan, jossa ensimmäisenä kohteena Cinque Terre, Pisan kautta Toscanaan Tarot Gardeniin, Firenzeen, Carpiin ja Venetsiaan. Italiasta Sveitsin, Liechtensteinin ja Itävallan kautta Saksaan Neuschwansteinin linnaan ja Berliiniin ja lopuksi Tanskan ja Ruotsin kautta kotiin vapun jälkeen.
Jo tässä vaiheessa suunnitelmia alkaa olemaan niin paljon (liikaa), että en taida uskaltaa edes vilkaista enää yhtäkään nettisivustoa tai matkaopasta,
jotten vaan löydä lisää kiinnostavaa nähtävää matkan varrelta. Etenkin
kun tähän astiset "matkan varrella" olevat lisäykset ovat tehneet
sellaisia 500km hyppäyksiä reitiltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti